De Eco expeditie

Een initiatief uit de Corona periode met een heel leuk staartje!

 

Dit iniatief is ontstaan in 2020, toen de hele wereld stil stond door de Corona crisis. Onze agenda’s werden leeg geveegd en we konden onze creativiteit niet meer kwijt. Niets voor ons! Daarom gingen we op zoek naar creatieve uitdagingen.

We creëerden een concept voor de Startup in Residence Challenge van Het Ministerie van Econimische Zaken en Klimaat. Het Ministerie vroeg startups naar oplossingen om de mens in de stad dichter bij de natuur te brengen.

Wij, Loes Potgieter en Jessica Wijsenbeek ontwikkelden De Eco Expeditie. Met De Eco Expeditie ontdekken de stadsbewoners de lokale natuur en worden ze getriggerd om zelf een bijdrage te leveren aan de biodiversiteit in de stad.

Het werkt als volgt:

Tussen de huidige tegels op straat plaatsen we stoeptegels met kleurrijke illustraties van de biodiversiteit uit de stad. We kiezen voor stoeptegels omdat deze hufterproof en onderhoudsvrij zijn. De stoep is al aanwezig dus maken we hier graag gebruik van. Super duurzaam dus! Deze stoeptegels trekken de aandacht en maken wandelaars nieuwsgierig. Op deze stoeptegels zijn QR-codes geplaatst. Door deze QR-code te scannen met een telefoon, krijgt de wandelaar gratis toegang tot een navigatie app met achtergrondinformatie over het betreffende natuur weetje.

Iedere stoeptegel heeft drie bijbehorende pagina’s in de app: kijken, weetjes & doen. De wandelaar treft hier diverse content aan zoals filmpjes, teksten, foto’s, audiofragmenten, maar ook interessante links van hulpbehoevende instanties of programma’s. Via deze drie stappen laten we de informatie zo effectief en gevarieerd mogelijk bij de wandelaar landen, zodat er een noodzaak ontstaat om zelf ook een bijdrage te leveren aan de biodiversiteit in de stad.

De Eco Expeditie

Expowise is verantwoordelijk voor het creatieve deeel van dit concept.

Het onwerp van logo, communicatie , de stoeptegels en de invulling van de app is volledig verzorgd door Jessica Wijsenbeek.

De stoeptegels krijgen een aantrekkelijke illustratie die de passant triggert om het verhaal achter de afbeelding op de tegel te ontdekken. Daarvoor is een gedegen kennis van visuele communicatie onontbeerlijk. Daarnaast Worden de huisstijl regels voor het afzenderschap van de betreffende gemeente zorgvuldig aangehouden.

Indien de bestrating een historisch of estetisch bepalend karakter heeft wordt de achtergrond van de afbeelding op de stoeptegel daar naadloos op aangepast zodat de tegel goed blendt in het straatbeeld.

meer te weten komen?

Klik hier om naar de website van Eco Expeditie te gaan:

 

eco-expeditie.nl