Design van Het Nederland Paviljoen 2021-2024

Nederland nieuwe stijl

 

In opdracht van RVO en in samenwerking met Prévu Expo

Elke vier jaar schrijft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland een aanbesteding uit voor de standbouw voor alle buitenlandse handelsbeurzen die vanuit RVO georganiseerd worden. In het voorjaar van 2020 werd er weer een pitch uitgeschreven. Expowise ontwikkelde een groots maar open paviljoen en diende dit ontwerp in samenwerking met Prévu Expo in.

Helaas gooide de Covid 19 epidemie  roet in het eten waardoor dit hele paviljoen nooit is ingekocht zoals deze was uitgeschreven in de aanbesteding. Desalnietemin zijn wij trots op ons ontwerp en willen wij dit graag als voorbeeld laten zien.

De opdracht:

Het concept moet creatief, zichtbaar en opvallend, uitnodigend en duidelijk herkenbaar als Nederlandse inzending zijn.

Het ontwerp moet compleet ontworpen zijn in NL Branding pure stijl, met de nadruk op Nederlandse innovatieve oplossingen op circulair gebied.

Het ontwerp moet ten alle tijden kunnen worden op-, of afgeschaald met elementen, die zorgen voor consistentie op andere beurzen. 

Uitwerking:

Dit ontwerp is met recht open te noemen. Alle grote signing en branding is boven de ontmoetingsruimte gesitueerd. In weze als een soort tweede verdieping. Dit resulteert in een optimaal bruikbaar oppervlak voor product en of diensten presentatie.

Wij gebruiken een minimum aan ‘gesloten’ en zicht-wegnemende elementen zoals wanden, Alleen de berging/keuken in het centrum van het paviljoen is opgebouwd uit wanden. Hierdoor is het gehele paviljoen vanaf de gangpaden gezien open en transparant. Daarnaast schept dit de ruimte en zicht om elkaar op voldoende afstand te passeren of te ontmoeten in verband met Covid-19.

Het merendeel van de grafische elementen bevinden zich als eyecatchers boven de stand. Door de gelaagde vormgeving is boven de ontmoetingsruimte voldoende plek en mogelijkheid om uitingen te wisselen al naar gelang de beurs, publiek of evenement. En dit alles zonder ten koste te gaan van displayruimte.

Wij vinden dat het mogelijk is om een design stand neer te zetten met hergebruikte of opnieuw te gebruiken materialen die complementair zijn aan de gewenste innovatieve en kleurrijke uitstraling. De tijd van grauwe kleuren en gebruik van hout om duurzaam over te komen is voorbij. Recyclen van plastics en het streven naar zo min mogelijk transport is zo veel innovatiever en doeltreffender.

Wij Nederlanders bouwen overal fantastische architectuur, waterwerken en we zijn wereldberoemd door onze kunst. Daar hoort écht een ‘niet standaard’ beurs paviljoen bij.